вівторок, 15 грудня 2015 р.
ПЕРЕВАГИ ВИКОРИСТАННЯ ОПОРНИХ СХЕМ ТА ЇХ ОСОБЛИВОСТІ
З самого початку розробки опорних конспектів в їх основу покладаю принцип «мінімум слів, максимум знаків» . Робота учнів з опорними конспектами і паралельне прочитання навчального матеріалу дозволяє розвивати абстрактне мислення, при цьому рівень абстрагування зростає настільки, що учні починають записувати лекції у вигляді авторських опорних конспектів. Дуже важливо, не перевантажуючи їх додатковим матеріалом, навантажити максимумом інформації при мінімумі символів і знаків.
Дана методика дозволяє сформулювати в учнів цілісну картину подій, що відбуваються іноді протягом декількох сторіч.
Розгляд подій в узагальненому вигляді, з свідомим відмовою від другорядних деталей, дає учневі можливість запам'ятати основні причини, послідовність ходу історичної події в цілому, ключові поняття, основні дати, головних героїв того чи іншої історичної події , його підсумки та наслідки. Таким чином, у свідомості навіть найслабшого учня формується образ історичного простору, на якому у часі сталися певні історичні події. Надалі, на етапі опрацювання матеріалу в деталях, вже не виникає дробової безсистемності, яка досить часто виникає при традиційному вивченні теми. Історичний процес наповнюється діючими особами, характерами, устремліннями людей, кипінням пристрастей. Сприйняття поступово посилюється при введення в опис того чи іншого елемента опорного конспекту, знака, символу, нового матеріалу.
Така робота дозволяє включити в роботу всі сторони механічної і логічної пам'яті учня. При цьому для слабкого учня служить підмогою, за допомогою якої досить легко відновлює цілісну картину історичних подій навіть у тому випадку, якщо вони викладені на багатьох сторінках підручника. Для сильного учня опорний конспект - основа для посилення координації зорової, слуховий і моторної пам'яті, а головне - підказка для формулювання висновків та узагальнень.
Пояснення нового матеріалу на основі опорних конспектів дозволяє постійно концентрувати й утримувати увагу учнів з нестійкою увагою, а повернення до елементів опорного конспекту в стислому і розгорнутому вигляді підсилює зорово-словесну зв'язок . Остаточне засвоєння матеріалу відбувається в результаті двох-трьох разового відтворення схеми опорного конспекту з одночасним промовлянням тексту.
Використання опорних схем є засобом активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках історії, формуює відчуття впевненості у своїх силах.
Робота з опорними схемами дозволяє вирішити проблему сумісності в одному класі учнів з різними темпераментами. При швидкому темпі ведення уроку флегматики і меланхоліки губляться, не встигають стежити за думкою вчителя і виконувати всі завдання. Уповільнений темп уроку, навпаки, змушує нудьгувати холериків. Вони починають відволікатися, порушувати дисципліну. Тому часті зміни темпу уроку, різна ступінь узагальнення матеріалу, неодноразова його опрацювання, дозволяє засвоїти практично весь навчальний матеріал на уроці при мінімумі самостійної роботи у позаурочний час .
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар